کد مطلب:28870
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
اگر همه ء اديان قتل مرتد را واجب بدانند، ديگر كسي مسلمان نمي شود؟
مساله اي كه دبير ديني شما گفته مربوط به مساله ارتداد است و ربطي به 18 سالگي هم ندارد بلكه مقيد به سن بلوغ است. اصل اين حكم ابعاد و فلسفه ارزشمندي دارد كه در اين مختصر مجال ذكر آن نيست و تنها مخصوص مردان هم مي باشد و براي زنان حكم ديگري وجود دارد. اما دررابطه با سوال جالبي كه پيرامون آن طرح كرده ايد بايد به اطلاع برسانيم كه در اينجا بين منطقي بودن يك حكم و تعميم غيرمنطقي آن خلط گرديده است. توضيح اينكه: بسياري از امور در جاي خود صحيح و بجا مي باشند در حالي كه تعميم و همگاني شدن آنها مفيد نيست و يا گونه خاصي از تعميم آن نادرست است مثلا درهر جامعه اي وجود پزشك لازم است اما اگر دستور داده شود كه همه مردم پزشك شوند روشن است كه چه وضع نابساماني پديد خواهد آمد. در اينجا مي توان با مثالي مناسب تر با مساله موضوع را روشن ساخت. فرض كنيد از نظر قوانين و سياستهاي آموزشي كسي كه در رشته اي مرحله اي از تحصيلات را گذرانده نمي تواند در كلاسهاي رده پايين تر همان رشته شركت كند مثلا اگر كسي كلاس چهارم رياضي مي باشد نمي تواند براي كلاس سوم رياضي ثبت نام نمايد اكنون مي توان مشابه اشكال شما را مطرح ساخته و بگوييم اگر طبق بخشنامه ديگري بگويند هركس كلاس اول و دوم رياضي را خوانده حق شركت در كلاس سوم ندارد پس هيچكس نمي تواند وارد كلاس سوم رياضي شود. ولي اين اشكال موجب نمي شود كه قانون اول بي منطق باشد بلكه آن امري درست و بجاست ولي تعميم آن غيرمنطقي است. مساله اديان الهي نيز دقيقا همينطور است و هردين در مرحله خاصي از تاريخ بشريت مانند كلاسي است كه انسانها را به حدي از رشد و كمال فكري و عقلي رسانده و برنامه هاي عملي خاصي متناسب با آن عصر به آنها عرضه كرده است تا آنجا كه دين كامل و نهايي به بشريت عرضه شد. اكنون اگر كسي از اسلام به دين ديگري برگردد روشي غير منطقي پيموده بنابراين ممنوعيت آن امري معقول و منطقي است. ولي از اديان پيشين به اسلام آمدن امري طبيعي و عادي است و مانند رفتن به كلاس بالاتر است و منع از آن غيرمنطقي است لذا پيامبران پيشين نه تنها پيروان خود را ازچنين امري منع نكردند بلكه بشارت آمدن پيامبر اسلام را داده اند و امت خود را به گرويدن به دين محمد(ص) امر كرده اند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.